Про ризики законопроєкту № 2463 для електронної системи закупівель
Тетяна Лісовська

Керівниця напряму електронних публічних закупівель проєкту USAID/UK aid “Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS”

Ризики законопроєкту № 2463 «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законів України щодо користування державними інформаційно-телекомунікаційними системами» або чому відмова від авторизованих електронних майданчиків в системі Prozorro рівноцінна відмові від електронної системи закупівель взагалі.

Нещодавно у Верховній Раді України було зареєстровано законопроєкт № 2463 від 18.11.2019 «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законів України щодо користування державними інформаційно-телекомунікаційними системами» (далі – законопроєкт № 2463). Відповідно до якого пропонується вилучити із Закону України «Про публічні закупівлі» поняття «авторизовані електронні майданчики» та повністю змінити логіку роботи та технічну структуру електронної системи закупівель Prozorro. За словами розробника законопроєкту, такі зміни забезпечать прямий та безкоштовний доступ замовників і учасників публічних закупівель до державної електронної системи та економію коштів бізнесу до 2 млрд гривень на рік.

Що насправді чекатиме на систему публічних закупівель, у разі прийняття таких норм?

Протягом 2015-2019 років в Україні реалізується реформа публічних закупівель, у рамках якої всі публічні закупівлі переведено з паперового формату в електронний та створено електронну систему закупівель Prozorro. За роки існування система Prozorro зекономила державі 56 млрд гривень та здобула світове визнання. У 2016 році система отримала найбільшу міжнародну нагороду в сфері закупівель World Procurement Award та виграла премію найкращої ініціативи в сфері відкритого врядування Open Government Partnership. У 2017 році система Prozorro отримала статус виняткового інноваційного прикладу електронізації публічних закупівель від Європейського банку реконструкції та розвитку.

Електронна система закупівель є гібридною електронною системою, що складається з центральної бази даних (веб-порталу Уповноваженого органу) та авторизованих електронних майданчиків. Кожна з цих складових виконує свої окремі важливі функції. Так, авторизовані майданчики забезпечують весь необхідний функціонал для оголошення та проведення закупівель замовниками, у той час як учасники отримують  можливість подавати свої пропозиції, ставити запитання замовнику, подавати скарги до АМКУ. Водночас центральна база даних забезпечує зберігання всієї інформації, а також містить модуль аукціону та модулі процедур. Повний перелік функцій, що забезпечують авторизовані електронні майданчики, визначений постановою Кабінету Міністрів України № 166 від 26.02.2016 року зі змінами.

Так, замовник або учасник, створює та завантажує всі документи необхідні для проведення закупівлі чи участі в тендері через свій особистий кабінет на майданчику, інформація автоматично потрапляє в центральну базу даних, звідки транслюється на всі інші авторизовані майданчики. Для замовника доступ та користування електронною системою є безоплатний. Учасники, у свою чергу, за подання пропозиції сплачують фіксовану КМУ плату. Ці кошти, зокрема, йдуть на технічний розвиток та адміністрування веб-порталу Уповноваженого органу, тобто на утримання і розвиток Prozorro. Важливо зауважити, що на розробку та адміністрування електронної системи закупівель держава не витратила та не витрачає взагалі бюджетних коштів, усі витрати покриваються за рахунок підтримки міжнародних партнерів, зокрема USAID та UK aid у межах проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS» та  завдяки встановленню плати для учасників за надані онлайн сервіси авторизованими електронними майданчиками.

Водночас, якщо в електронній системи закупівель припинити роботу авторизованих електронних майданчиків, замовники на наступний же день не матимуть доступу до електронної системи та не зможуть проводи закупівлі, а учасники не будуть мати можливості пропонувати свої послуги та подавати пропозиції. Такі законодавчі зміни фактично зупинять роботу всієї системи закупівель і заблокують можливість замовників купувати необхідні товари, роботи та послуги. Разом з тим, щоб реалізувати ідею, запропоновану у законопроєкті № 2463 щодо функціонування єдиної державної електронної системи закупівель із прямим безоплатним доступом до неї замовників та учасників, державі потрібно буде забезпечити повну технічну розробку нового функціоналу на веб-порталі Уповноваженого органу, що потребує мільйонних інвестицій з державного бюджету, та багато часу. Таким чином, прогнозована економія в 2 млрд грн є фіктивною, адже кошти на розробку та утримання нового функціоналу будуть взяті з держбюджету, що формується за рахунок податків того самого бізнесу та населення. Водночас розвиток діючої електронної системи та підтримка здорової конкуренції в сфері закупівель дає більше можливостей для зростання бізнесу. Тому варто зосереджувати увагу на створенні нових зручних інструментів, професіоналізації сфери, що зокрема передбачено новою редакцією Закону  “Про публічні закупівлі”, який  був прийнятий у вересні 2019 року.

Враховуючи викладене, прийняття законопроєкту №2463 є недоцільним та призведе до дестабілізації роботи усієї сфери публічних закупівель.