Часто знайомі задають мені прості питання: от як це Прозорро зменшило корупцію в країні? При цьому займають пасивну позицію, якась ІТ-система міфічним способом має розуміти чи є корупція в певній закупівлі, чи її нема.  І я завжди відповідаю, що система лише може зробити доступною інформацію про закупівлю, а от вже вирішувати чи є в ній корупція мають люди, перевіривши прозору документацію.  При цьому я завжди розумів, що людських ресурсів на перевірку кожної з кількох тисяч процедур щоденно просто не існує.

Сьогодні був зроблений великий крок в напрямку автоматизації визначення корупційних ризиків в закупівлях.  Transparency International Ukraine презентувала новий інструмент – ризик-індикатори, який в автоматичному режимі перевіряє ВСІ тендери, які відбуваються в Прозорро та за певною методологією висвітлюють ти чи інші ризики.  При чому сам по собі один ризик, ще не означає нічого, проте комбінації декількох будуть фокусувати увагу і спільноти моніторингу DoZorro, і правоохоронних органів на таких ситуаціях, які дуже важко пояснити простим збігом обставин.  Приклад, який наводив сьогодні на презентації Дмитро Паламарчук – розробник цієї системи.  Якщо в закупівлі багато дрібних лотів, то це ще не означає, що все погано.  Якщо в багатьох дрібних лотах є один переможець, це теж не погано само по собі.  Якщо учасників дискваліфікують, то це теж нормально.  І все це законно.  Але якщо одночасно ми бачимо тріаду ризиків: багато лотів, один переможець, дискваліфікація інших учасників, то варто придивитись до такої закупівлі більш уважно, бо таку ситуацію важко (неможливо?) пояснити с точки зору статистики.

Запущений ще один інструмент, який базується на тому, що в системі Прозорро всі дані про закупівлі є відкритими, доступний за посиланням risk.dozorro.org.  І тепер разом з індексом найкращих практик index.dozorro.org замовник може бачити наскільки він класний (в групі порівнюваних з ним організацій) та наскільки йому варто підтягнути певні ризикові моменти. Є інструмент на позитив та на негатив.  І тим, хто дійсно зацікавлений в зменшенні корупції в закупівлях, це надає величезний обсяг інформації для прийняття рішень.

Важливо відмітити, що сьогодні Україна не лише долучається до кращих світових практик з використання відкритої інформації, а за допомогою таких інструментів задає тренд для інших країн.  Система ризик-індикаторів, які аналізують закупівельні процедури в автоматичному режимі, є унікальною.  Ризик-системи, що діють сьогодні в інших країнах, всеодно базуються на суб’єктивному прийннятті рішень людиною.  Зокрема, Дмитро Паламарчук наводив приклад угорської системи (яка вважається однією з кращих в Європі), в якій рішення про ризик на основі автоматичних даних приймає все ж таки людина.  Тобто наша система іде на крок далі і дозволяє виключити субєктивний людський фактор з процесу оцінки ризиків.

Зрозуміло, що сьогодні ми побачили робочий прототип, який буде доповнюватись новими індикаторами (сьогодні – 16, в планах ще цього року – до 60), відкривати API для інтеграції з іншими системами та слугувати для розробки практичних рекомендацій по зменшенню корупції як для замовників, так і для регулятора.  І може хтось запустить на цих даних предикативний mashine learning, який буде знаходити ризиковані схеми до того, як їх винайдуть креативні хабармени?

В рамках проекту USAID/UK Aid Прозорість та підзвітність в державному управлінні та послугах ми будемо підтримувати інфраструктуру для роботи ризик-індикаторів та індексу кращих практик, розробку рекомендацій та інструментів реагування на ризики та використання цих відкритих даних для подальшого збільшення прозорості та підзвітності державних сервісів.