Державна авіаційна служба України та Texty.org.ua створили інструмент, що дозволить оцінити кількість вільних частот на міжнародних авіаційних маршрутах. Проект «Зліт дозволено» являє собою інтерактивний он-лайн інструмент, в якому зібрана інформація про надані права на міжнародні рейси, умови міжнародних угод про повітряне сполучення, дані розкладів деяких авіакомпаній (стосується тільки регулярних рейсів).

Інструмент створений з використанням інформації від Державної авіаційної служби України, доступних розкладів авіаперевізників та відкритих даних єдиного державного порталу www.data.gov.ua, створеного Державним агентством з питань електронного урядування України. Його основна мета – полегшити доступ до інформації про розподіл прав на міжнародні рейси та до відповідних міжнародних угод. Інструмент буде оновлюватись щомісячно після надання авіакомпаніям чергових прав на експлуатацію повітряних ліній. Візуалізація включатиме маршрути та кількість існуючих частот на повітряних лініях в розрізі країн і міру їх завантаженості, частки частот, що не використовуються, інформацію про перевізників, за якими закріплені частоти, та статистику по авіакомпаніям.

Перевагами такого інструменту зможуть, передусім, скористатися українські авіакомпанії, які досі витрачали чимало часу на збір інформації про наявні частоти.  Інтерактивна графіка, насамперед, буде зручним інструментом для отримання інформації про завантаженість повітряних ліній, пошуку нових маршрутів та моніторингу діяльності конкурентів.  Дотепер інформація щодо умов міжнародних договорів про повітряне сполучення і виданих прав містилась у різних джерелах та була недостатньо структурованою. Перевізники мали самостійно аналізувати можливості для отримання нових прав, базуючись на власній статистиці та протоколах засідання комісії з розподілу прав.

Олександр Більчук, Голова Державіаслужби України: «Коли ми працювали над ідеєю об’єднання наборів відкритих даних, які маємо, то відштовхувалися саме від потреб авіакомпаній. Ми мали на меті створити інструмент, яким будуть користуватися наші авіаперевізники при підготовці заявок на експлуатацію повітряних ліній. Простий приклад: комісія Державіаслужби в листопаді була змушена відхилити дві заявки двох перевізників через те, що затребувані у заявках пункти (у Китаї та Туреччині) не прописані у міжурядових угодах. Або раніше на комісію авіаперевізник подавав заявку на маршрут, на який вже вичерпано всі можливі частоти. Заповнював та роздруковував документи, але потім, на жаль, отримував відмову. Тому наш новий інструмент суттєво спростить процес прийняття рішень, а також сам механізм отримання нових маршрутів для авіакомпаній, а також зекономить час на пошуки інформації про наявні частоти».

Катерина Оніліогву, Керівник напряму відкритих даних проекту USAID/UK Aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах»: «Цей інструмент не просто наочний приклад того, як відкриті дані державних органів можуть стати основою для цікавих продуктів. Держава публікує відкриті дані, але самої по собі публікації недостатньо – їх слід донести до споживачів. Тільки після такого опрацювання сервіси, розроблені на основі відкритих даних, починають приносити користь суспільству. Проект став можливий завдяки взаємодії державних органів з громадськістю: Державіаслужба сформулювала проблему й надала дані, а ТЕКСТИ розробили рішення на їхній основі. Наявність такого інструменту робить ринок прозорим для усіх гравців і не дозволяє учасникам маніпулювати державними органами на свою користь. Тож можна говорити про те, що створений інтерактивний інтерфейс допоможе зберігати чесні правила гри на авіаринку».

Дмитро Маковський, Директор департаменту електронного урядування та розвитку інформаційного суспільства Державного агентства з питань електронного урядування: “Відкриття державних даних – це вагомий крок на шляху до прозорості, відкритості та боротьби з корупцією. І це відчутна допомога бізнесу в полегшеному виході на європейські та світові ринки. І сьогоднішній інструмент – хороший тому приклад. Українські компанії можуть використовувати відкриті дані, щоб підвищувати ефективність своєї діяльності, нарощувати конкурентні переваги, виходити на нові ринки і приймати більш якісні рішення”.

Проект «Зліт дозволено» створений агенцією «Тексти» на замовлення Державної авіаслужби України в рамках проекту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах» за сприяння Державного агентства з питань електронного урядування України.

Довідка:
Міжнародні авіаперельоти здійснюються на основні домовленостей про умови польотів між країнами, укладених МЗС та Державною авіаційною службою з відповідними органами інших країн. Після досягнення таких домовленостей авіакомпанії можуть подавати запити на право літати міжнародними маршрутами до комісії при Державіаслужбі. Авіакомпанія часто отримує відмову в тому випадку, якщо усі рейси на певному маршруті вже зайняті іншими перевізниками.