Експертний висновок Тетяни Лісовської, радника з юридичних питань проекту USAID/UK Aid «Прозорість та підзвітність в державному управлінні та послугах», у якому вона коментує новий законопроект щодо внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі”.

11 квітня 2018 року на зустрічі з Президентом України представники Міністерства економічного розвитку та торгівлі, бізнесу та громадських організацій обговорювали новий законопроект щодо внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі”. За словами Президента, даний законопроект допоможе втримати усі напрацювання і досягнення реформи публічних закупівель та вдосконалити систему Prozorro.

Які зміни чекають на користувачів системи Прозорро? Насамперед, законопроект передбачає розширення сфери застосування Закону України “Про публічні закупівлі” шляхом встановлення зобов’язання замовників проводити закупівлі товарів, робіт та послуг через електронну систему закупівель, якщо вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, та звітувати про усі закупівлі, вартість яких є меншою. Наразі згідно з даними bi.prozorro.org, замовники зловживають прямими договорами (укладають договори без будь-яких процедур), оскільки частка звітування про укладений договір у другому півріччі 2017 року зросла майже до 70% за кількістю завершених лотів, а за вартістю – до 17%. Основними проблемами під час проведення так званих “допорогових закупівель” є відсутність відповідальності замовника за порушення, неможливість оскарження та укладення замовниками прямих договорів зі “своїми” постачальниками. Таким чином, законодавче врегулювання “допорогових закупівель” дасть усім учасникам процесу закупівлі чітке розуміння правил, прав та обов’язків, можливість учасникам оскаржувати неправомірні дії замовника, здійснювати моніторинг, контролювати такі закупівлі, та забезпечувати прозорість і підзвітність витрачання коштів та підвищення рівня конкуренції.

Іншою важливою ініціативою законопроекту є запровадження нового механізму закупівель – електронних каталогів (он-лайн магазини для публічних закупівель), що дасть змогу замовникам швидко, просто та ефективно здійснювати закупівлю стандартизованих товарів. Законопроект також передбачає ряд змін в частині оскарження, а саме – перегляд механізму оплати за подання скарги та відповідальність керівників замовників за невиконання рішення Антимонопольного Комітету України. У разі прийняття змін, розмір оплати за скаргу буде розраховуватися у відсотковому співвідношенні від очікуваної вартості закупівлі (1,5 % від очікуваної вартості закупівлі чи лота (залежно від оскарження), але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто від 1762 грн до 616,7 тис. грн). Також передбачено повернення коштів скаржникам, скарги яких будуть задоволені органом оскарження. Такі зміни можуть підвищити рівень довіри бізнесу до системи Прозорро, зменшать адміністративне навантаження на орган оскарження та створять бар’єри для недобросовісних скаржників – “троллів”.

Крім того, проект закону дає змогу учасникам виправляти виявлені замовником невідповідності в тендерній пропозиції протягом 24 годин. За розрахунками Kyiv School of Economics, така норма допоможе «врятувати» 19% закупівель, які б без цього не відбулись через відсутність достатньої кількості пропозицій на торги.

Таким чином, законопроект є позитивним кроком вперед у подальшому розвитку системи публічних закупівель і допоможе забезпечити ще більшу прозорість, підвищення рівня конкурентності та зручноcті електронної системи закупівель. Сподіваємося, що законопроект буде підтримано Верховною Радою України та найближчим часом зміни наберуть чинності.