Експертний висновок Тетяни Лісовської, керівника напряму електронних закупівель проекту USAID / UK Aid “Прозорість та підзвітність в державному управлінні та послугах” щодо Проекту закону України №9155 від 03.10.2018 “Про внесення змін до статті 2 Закону України “Про публічні закупівлі” (щодо забезпечення проведення українських антарктичних експедицій та забезпечення діяльності української антарктичної станції “Академік Вернадський”).

“Антарктичні закупівлі”, які щороку коштують платникам податків десятки мільйонів гривень, хочуть вивести з-під дії Закону України “Про публічні закупівлі” (далі — Закон). У жовтні у Верховній Раді України зареєстрували новий законопроект №9155 від 03.10.2018 “Про внесення змін до статті 2 Закону України “Про публічні закупівлі” (щодо забезпечення проведення українських антарктичних експедицій (УАЕ) та забезпечення діяльності української антарктичної станції (УАС) “Академік Вернадський)” (далі — законопроект №9155).

Суть законопроекту полягає в тому, щоб закупівлю товарів, робіт і послуг, які необхідні для забезпечення проведення українських антарктичних експедицій та забезпечення діяльності української антарктичної станції “Академік Вернадський” виключити з-під дії Закону. За даними bi.prozorro.org та аналізу, проведеного DOZORRO, вартість таких закупівель на рік становить від 12 до 39 мільйонів гривень.

Згідно пояснювальної записки до законопроекту №9155, закупівля товарів і послуг для потреб УАЕ та УАС “Академік Вернадський” впродовж 2017-2018 років здійснювалася з використанням процедури, передбаченої Законом України “Про публічні закупівлі”, який не враховує специфіку діяльності УАС “Академік Вернадський” та УАЕ, що створило значні проблеми в організації та проведенні експедиції. Водночас Антарктичний центр не проводив тендери через систему ProZorro, а укладав прямі контракти на підставі нагальної потреби, застосовуючи переговорну процедуру закупівлі.

Разом з тим, у сфері публічних закупівель Україна має зобов’язання в рамках Угоди про асоціацію з Європейським Союзом (ЄС) та Угоди Світової організації торгівлі (СОТ) про державні закупівлі. На сьогодні основні положення Закону “Про публічні закупівлі”, в тому числі випадки на які не поширюється дія Закону повністю узгоджені з нормами Директиви 24/14/ЄС та положеннями Угоди СОТ про державні закупівлі. Виведення з-під дії Закону “Про публічні закупівлі” закупівлі товарів, робіт і послуг для проведення українських антарктичних експедицій та забезпечення діяльності української антарктичної станції “Академік Вернадський” призведе до порушення Україною своїх міжнародних зобов’язань у сфері закупівель, а також принципів прозорості та підзвітності витрачання коштів платників податків і стане негативним прикладом для розвитку сфери в цілому. Враховуючи викладене, прийняття законопроекту №9155 є недоцільним та призведе до порушення принципів проведення закупівель за бюджетні кошти та міжнародних зобов’язань України.

Приєднуйтеся до нас на Facebook!

TAPAS Project/Прозорість та підзвітність
у держуправлінні та послугах