Сьогодні Україна зробила важливий крок до впровадження системи інтероперабельності: Марі Педак, представник E-Governance Academy, керівник міжнародного проекту EGOV4UKRAINE передала Державному агентству з питань електронного урядування України права на систему електронної взаємодії X-Road, адаптовану до вимог, стандартів безпеки і криптоалгоритмів України. То ж відсьогодні починається впровадження єдиної системи обміну даними між державними реєстрами.

Це означає, що Україна отримала надзвичайно потужний інструмент для здійснення електронного врядування, а саме – систему електронної взаємодії інформаційними ресурсами, що є важливим компонентом цифрової держави. Саме вона дозволяє здійснювати обмін даними між органами влади на рівні інформаційних систем та реєстрів, що у майбутньому дозволить створювати електронні сервіси нового рівня, почне процес поступового виведення з обігу паперових довідок та значно спростить життя не тільки держслужбовцям, а й простим громадянам.

Сьогодні відсутність такої системи – один з найбільших стримуючих факторів для розвитку ринку державних електронних послуг не лише у кількісному, а й у якісному вимірі.  Обмін даними дозволить отримувати послуги у режимі «one-stop-shop», адже усі дані, необхідні для отримання, будуть передаватися у електронному вигляді. Це дозволить відмовитись від довідок, заповнення паперових форм.  У майбутньому завдяки впровадженню Mobile ID, Bank ID та розповсюдженню УНЗР єдине, що знадобиться для отримання будь-якої послуги від держави – це наявність електронного цифрового підпису.

У основі українського рішення лежить естонська платформа X-road, що вже багато років успішно працює у світі. Протягом останніх трьох місяців була проведена робота з інтеграції сертифікованих українських криптобібліотек та перекладу інтерфейсу українською мовою для адаптації платформи у відповідності до вимог українського законодавства, а також тестування системи.

Фахівці нашого проекту беруть активну участь в процесі запровадження інтероперабельності в Україні, допомагаючи органам влади у створенні веб-сервісів обміну даними та надаючи експертну та технічну підтримку щодо підключення до системи.

Наступними кроками з впровадження системи відповідно до Дорожньої карти розвитку інтероперабельності в Україні будуть:

  • прийняття постанови КМУ, що законодавчо закріпить принципи роботи системи;
  • проведення атестації усіх програмних компонентів системи;
  • підключення до системи 20 ключових реєстрів;
  • запуск системи у промислову експлуатацію (планується на друге півріччя 2018 року).

Передача прав на систему електронної взаємодії стала можливим завдяки тісній співпраці між проектом EGOV4Ukraine, Державним агентством електронного урядування, проектом EGAP та, звичайно, проектом Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах.

“Безумовно, факт наявності системи електронної взаємодії є позитивним поштовхом для розвитку електронного урядування в країні. Але потрібно пам’ятати, що окрім технічної сумісності у нас залишаються питання семантичної інтероперабельності, якості даних у державних реєстрах та необхідність нормативного врегулювання. Саме над цими завданнями наразі працює наш проект, щоб запровадження таких технічних рішень мало максимальних ефект для країни і громадян”,  – зазначив Данило Молчанов, Керівник напряму електронних сервісів проекту “Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах”.

Учасники: Державне агентство з питань електронного уряду України, пілотні центральні органи виконавчої влади, Естонська академія електронного управління (EGA), Cybernetica, SoftXpansion, ПрАТ «Діпрозв’язок», ВАТ «Інститут комп’ютерних технологій», АТ «Інститут інформаційних технологій», проект Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах, проект EGAP.