Останнє дослідження Інституту Відкритих Даних (Open Data Institute (ODI) виявило економічну цінність відкритих даних в державному секторі на рівні 0,5% ВВП за рахунок зниження бар’єрів транзакцій, підвищення якості послуг, а також збільшення економічної діяльності. Однак до повного розуміння економічної цінності відкритих даних лежить довгий шлях дослідження та аналізу, включаючи дані з приватного і неурядового секторів, а також бізнес-моделей відкритих даних.

Результати останніх досліджень економічної доцільності відкритих даних були представлені 21 березня на публічній лекції “Більше ніж прозорість: економічний та іноваційний потенціал відкритих даних” в Київській Школі Економіки. Представляли останні дослідження Інституту Відкритих Даних Емма Трасуелл (Керівник проектів і стратегії) і Фіона Сміт (Міжнародний менеджер з розвитку).

Емма Трасуелл відзначила важливу роль відкритих даних у залученні урядів до інновацій.  Головним завданням Інституту Відкритих Даних, є “поєднати, знарядити та надихнути людей з усього світу до інновацій з використанням даних”, зазначила вона. Чим корисні відкриті дані для економічного росту? По-перше, відкриті дані дозволяють урядам мати краще розуміння економічного середовища для утворення нових законів та політики, по-друге – це збільшення продуктивності робочої сили, адже саме відкриті дані дозволяють отримати інформацію про те, як найкраще використати доступні ресурси. Врешті-решт, відкриті дані змінюють стимули, якими керуються великі та середні компанії, адже з’являється нова бізнес-модель – побудова підприємства на основі того, що є доступним безкоштовно.

Як приклад успішного використання відкритих даних у партнерстві уряду та стартапу, пані Трасуелл навела приклад транспортної системи в Лондоні. Мобільний додаток City Mapper, який використовує дані всього публічного лондонського транспорту для побудови найшвидшого та найзручнішого маршруту для мешканців міста. Відповідно до проведеного дослідження, цей мобільний додаток дозволив зекономити 58 мільйонів фунтів за рахунок зменшення витрат часу та грошей на неправильний маршрут.

Якою є економічна цінність відкритих даних? Самі по собі вони безкоштовні, але додають вартість до ринку власне продуктами та сервісами, що утворені з використанням відкритих даних.

270 бізнесів у Великобританії використовують дані у своїй повсякденній економічній діяльності – такі цифри виявило дослідження Інституту Відкритих Даних, за словами пані Трасуелл. Типи даних, які використовуються найчастіше, включають геопросторові, транспортні, демографічні, корпоративні та дані навколишнього середовища. Але якою є економічна цінність відкритих даних? Самі по собі вони безкоштовні, але додають вартість до ринку власне продуктами та сервісами, що утворені з використанням відкритих даних. Відкриті дані живлять нову економіку, економіку стартапів, адже саме молоді компанії, що використовують дані як спосіб вирішити проблему на ринку, створюють найбільш інноваційні продукти та послуги.

Відеозапис лекції можна подивитись тут

Розмову про потенціал і користь відкритих даних експерти ОDI продовжили 22 березня у Державному агентстві з питань електронного урядування, де відбувся круглий стіл з представниками бізнес-спільноти.  Першочерговою  метою цього круглого столу було виробити спільне для учасників розуміння того, як компанії по всьому світу освоюють та використовують відкриті дані. Експерти ODI поділились висновками про те, як та чому малий бізнес та великі корпорації взаємодіють з відкритими даними.

“Відкриті дані стали новим “будівельним матеріалом” для бізнесу. Відкриті дані – це дорога, яка спрямовує бізнес до інновацій”.

У своєму виступі пані Трасуелл зазначила про те, що “відкриті дані стали новим “будівельним матеріалом” для бізнесу. Відкриті дані – це дорога, яка спрямовує бізнес до інновацій”. Чому відкриття даних є корисним для бізнесу? По-перше, це побудова бренду компанії, як такої, що є надійною та розвинутою. По-друге, відкриті дані дозволяють власникам компаній вести свій бізнес розумно, маючи змогу оцінювати та аналізувати діяльність інших компаній на ринку. Зрештою, компанії можуть використовувати відкриті дані для вдосконалення власних технологій та продуктів, адже саме відкриті дані збирають навколо себе найбільш інноваційні та розумні рішення.

Відповідно до типів компаній та їх головних задач, відкриті дані можуть використовуватись як основа бізнес-моделі, про що розповіла пані Трасуелл наприкінці свого виступу. Серед бізнесів, побудованих на відкритих даних, існують такі, що використовують відкриті дані для чистого отримання прибутку, як наприклад Spotify або Apple Music, ті, що застосовують дані як засіб проаналізувати та покращити власні інструменти та техніки, компанії, що агрегують дані для користувачів, або з іншого боку, постачальників даних. На тренінгу були присутніми представники технологічних стартапів та дослідницьких організацій, тому в кінці виступу, пані Трасуелл розпочала спілкування з учасниками щодо того які дані потрібні саме для їх діяльності і як, на їх думку, має виглядати хороша політика відкриття даних для посилення бізнес-середовища.