Із впровадженням нового онлайн-сервісу українці тепер можуть без посередників чи хабарів перевірити всю інформацію про автомобіль, який їх цікавить

«Раніше ви просто не могли придбати вживаний автомобіль без посередника. Це означало – ви не знали, що отримуєте, оскільки не було доступу до інформації про вживані авто».
Олексій має роздрібний бізнес в Україні, а це означає, що йому часто доводиться їздити країною, щоб укладати угоди з виробниками та дистриб’юторами, перевіряти якість товару і займатися перевезенням багатьох речей. Зазвичай у його компанії є як легкові, так і вантажні автомобілі. Увесь транспорт, який купує Олексій, уже був у використанні. Тож автопарк постійно потребує оновлення.
Купити вживаний автомобіль в Україні раніше було аж ніяк не просто. Олексій заходив на інтернет-майданчик із продажу авто, знаходив машину, яка була йому до вподоби, та їхав до міста, де цю машину продавали (найчастіше десь на заході України), щоб перевірити її. Перебуваючи там, Олексій отримував від власника ідентифікаційний номер транспортного засобу (VIN-код) та телефонував другові з Державтоінспекції (ДАІ), який перевіряв це авто у своїй базі даних. Оскільки ці дані не були доступні громадськості, то власникам бізнесу, таким, як Олексій, потрібно було мати «свою людину» в ДАІ.
«Раніше ви просто не могли придбати вживаний автомобіль без посередника, бо інакше не знали, що отримуєте, адже не було доступу до інформації про ці машини», – розповідає Олексій.
За пошуком у базі даних знайомому Олексія в ДАІ вдавалося встановити, чи був автомобіль у ДТП, кількість попередніх власників і дату першої реєстрації авто в Україні. Перевірка кожного автомобіля за VIN-кодом коштувала Олексію 200 дол. США. Ще 100 дол. він витрачав на поїздку до іншого міста і допомогу ДАІ з реєстрацією. Загалом Олексій додатково сплачував у середньому 300 дол. хабарів за автомобіль. Інакше ризикував придбати вкрадене авто, машину зі «скрученим» пробігом або бозна-якого кота у мішку.
Від 21 грудня 2018 року українці можуть перевірити «біографію» автівки за її VIN-кодом лише за 45,68 грн (менше ніж 2 дол.) в Електронному кабінеті водія. Так само в Кабінеті можна стати в онлайн-чергу, щоб зареєструвати транспортний засіб, замовити посвідчення водія або отримати індивідуальний номерний знак. Оскільки Олексій зазвичай купує автомобіль кожні рік-два, Електронний кабінет дає йому змогу економити від 150 до 300 дол. на рік.
За словами інших водіїв, до запуску Електронного кабінету водія доступ до бази VIN-кодів був можливий через такі боти, як @AutoData_Bot та @UsefulDataBot, де для здійснення пошуку користувачам доводилося платити близько 200 дол. Ця послуга на нелегальному ринку існує й сьогодні та коштує від 100 до 500 грн (3,80–19 дол.) за перевірку одного VIN-коду. Але з огляду на зростання кількості користувачів Електронного кабінету водія попит на ці тіньові сервіси неминуче впаде.
Протягом 2018–2019 років ринок вживаних автомобілів в Україні продовжував швидко зростати. Приміром, у січні-травні 2019 року їх було зареєстровано 230,9 тис., що всемеро більше, ніж на рік раніше[1]. Інакше кажучи, навіть якщо продаж вживаних автомобілів залишиться на такому самому рівні, потенційна клієнтська база для перевірок транспортних засобів за VIN-кодом зростатиме на десятки тисяч користувачів щомісяця.
Зі зростанням ринку вживаних автомобілів очікується, що у 2019 році українські водії зможуть заощадити понад 100 млн дол. лише на послугах перевірки за VIN-кодом[2]. Ця сума заощаджень є скромною оцінкою, враховуючи, що водії перевірятимуть один автомобіль. Насправді ж користувачі зазвичай потребують перевірки VIN-кодів кількох різних транспортних засобів, перш ніж вирішити, яку саме машину придбати. Тож розмір потенційної економії для українських водіїв може бути навіть удвічі більшим. Паралельно із цим зростатимуть і надходження до державного бюджету. Таким чином, завдяки Електронному кабінету водія багатшою стає держава, а не корумповані посадовці.
Станом на липень 2019 року Електронним кабінетом водія скористалося 140 047 приватних осіб та 4 459 юридичних осіб від моменту запуску в грудні 2018 року. Користувачі Кабінету отримали 204 394 безкоштовних витяги з Єдиного реєстру транспортних засобів та їхніх власників (тобто документи, які містять основну інформацію про транспортний засіб, зокрема – щодо його кольору, марки, моделі та типу двигуна); було замовлено 13 004 платних витяги (на базі інформації за VIN-кодом, а саме – щодо історії ДТП, кількості попередніх власників та чи крадене авто); і 53 581 рази скористалися послугою запису до електронної черги для отримання та оплати послуг у сервісних центрах МВС. До впровадження Електронного кабінету водія більшість цих послуг були надавані в паперовому вигляді, це часто вимагало сплати хабарів корумпованим урядовцям.
___________________________
У межах компоненту електронних послуг (eServices) проєкт USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» підтримує органи державної влади через електронну трансформацію їх адміністративних послуг, щоб надання державних послуг було більш прозорим, зручним та ефективним. Команда працює над оновленням і покращенням законодавчої бази, необхідної для трансформації послуг, спрощує бізнес-процеси отримання електронних сервісів і розробляє технічні рішення.
Дев’ять електронних державних
сервісів уже розроблено і запущено в межах проєкту TAPAS.
[1] Дані Асоціації автовиробників України
[2] Зважаючи на вартість на сірому ринку – 200 доларів за транспортний засіб та середню кількість зареєстрованих вживаних автомобілів – понад 46 000 на місяць.
EF-TAPAS-Impact-Story-Driver_s-Web-Portal-UA