Зараз в суспільстві шириться багато різної інформації щодо змін, ухвалених Постановою 1495. Найбільший резонанс та багато дискусій викликало саме скасування електронних аукціонів під час проведення відкритих торгів з особливостями. Варто пояснити, що саме мають на меті ці зміни та як вони вплинуть на подальше проведення публічних закупівель у Prozorro.
З 19 жовтня 2022 року замовники проводять закупівлі через систему Prozorro відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Відповідно до Особливостей на період воєнного стану основними методами здійснення закупівель є відкриті торги та електронні каталоги для закупівлі товару.
Водночас через атаки на критичну інфраструктуру та відключення електроенергії, що часто є не передбачуваними, Уряд 30 грудня 2022 р. ухвалив Постанову 1495 «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Вона передбачає додаткові зміни у проведенні закупівель, а саме:
- Відкриті торги з особливостями, які оголошені починаючи з 03.01.2023, будуть відбуватися без електронного аукціону. При цьому, йдеться не про відміну закупівель через е-систему закупівель Prozorro, а лише про відмову від трираундового аукціону під час проведення відкритих торгів. Так, оцінка тендерної пропозиції проводитиметься електронною системою закупівель автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідної. Тобто тендерна пропозиція, подана учасником, є остаточною, і переможцем визначається той, хто надав найменшу ціну під час подання пропозиції.
- Відмінено застосування вимог щодо локалізації виробництва товарів у разі здійснення замовником закупівлі товарів для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача. А також у разі здійснення закупівлі товару, включеного до переліку товарів (зокрема лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для боротьби з хворобою COVID-19, операції з ввезення та/або операції з постачання яких в Україну звільняються від оподаткування ПДВ та від сплати ввізного мита.
- Дозволено замовнику не публікувати інформацію про своє місцезнаходження у річному плані закупівель, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника.
Варто зауважити, що такі зміни є тимчасовими і будуть діяти лише протягом шести місяців. Їх метою є забезпечення рівних правил гри для всіх учасників та розв’язання проблем участі на етапі електронного аукціону під час відкритих торгів, які виникають через відсутність звязку, світла та інтернету.
Тож, чи дійсно відміна електронного аукціону під час проведення відкритих торгів з особливостями – це великий ризик для сфери?
Згідно з аналізом даних DOZORRO, найбільше економія на закупівлях залежить не від того, чи передбачають вони аукціон, а від того, наскільки певні категорії товарів, робіт чи послуг популярні серед бізнесу. Початкові пропозиції учасників на тих тендерах, куди зрештою приходить багато бізнесів, одразу відчутно нижчі за очікувану вартість. А там, де після розкриття пропозицій виявляється лише один учасник — з високою ймовірністю, його ціна буде або дуже близькою до очікуваної вартості, або дорівнюватиме їй. Тому для забезпечення економії коштів важливо зберегти якомога більше бізнесів у Prozorro та залучати нових.
На більшості тендерів зараз немає змагань, бо учасник лише один. Тому можливо припустити, що якщо учасники від самого початку знатимуть, що більше шансів торгуватися не буде, в них з’являться конкуренти, вони одразу подаватимуть дешеві пропозиції. Тобто найближчі до мінімально прийнятних для себе. Водночас, такі правила є тимчасовими. І Міністерство економіки планує здійснювати моніторинг, як такі зміни вплинуть на результати закупівель, і у випадку наявності ризиків – змінять правила.
Отже, висновки можна зробити такі: ухваленні нововведення, як тимчасовий захід в умовах воєнного стану, цілком прийнятні і не є критичними для сфери публічних закупівель.