Без додаткових довідок та черг – як зміниться сфера соціальних послуг з впровадженням Єдиної інформаційної системи соціальної сфери

Проєкт USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» спільно з Міністерством соціальної політики, Міністерством цифрової трансформації та Пенсійним Фондом завершили роботу над розробленням першої черги Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС). Вона забезпечить максимальну автоматизацію більшості процесів, пришвидшить розгляд заявок від громадян та усуне корупційні ризики у соціальній сфері.

В межах реалізації системи створили Єдиний соціальний реєстр (ЄСР), який стане ключовим елементом у роботі ЄІССС. Він побудований на базі Реєстру застрахованих осіб Пенсійного фонду, у якому міститься розгорнута інформація про пільги щодо майже всього дорослого населення України.

Уже зараз в ЄСР є актуальні дані про особу, зокрема, інформація про її документи та страхові виплати. Для автоматичної верифікації даних громадян, ЄСР інтегрували з низкою реєстрів держорганів, зокрема Мін’юсту та Податкової служби. Також передбачена інтеграція з порталом Дія, яка дозволить подавати заявки на отримання соціальної допомоги без необхідності відвідувати відділення органів соцзахисту.

Як працює соціальна сфера зараз?

Сьогодні в Україні громадянам надають майже 100 видів послуг у соціальній сфері, а річний обсяг соціальних видатків сягає 800 млрд гривень. До різних надавачів соціальних послуг (органів соціального захисту населення, Пенсійного фонду, фондів соціального страхування) щорічно подають до 5-7 млн звернень у паперовому вигляді. Працівники цих установ обробляють їх переважно вручну. Крім того, механізм надання послуг базується на необхідності особистого контакту між одержувачем та надавачем послуг, що створює значні корупційні ризики.

Що зміниться із впровадженням ЄІССС?

Оскільки раніше реєстри різних органів не взаємодіяли між собою, громадянам доводилося звертатися у кілька державних органів та збирати низку додаткових довідок, щоб подати заяву на отримання соціальних послуг. Тепер завдяки інтеграції новоствореного Єдиного соціального реєстру з реєстрами інших державних установ, система автоматично проводитиме верифікацію особи без додаткових паперів. Щоб подати заяву на отримання допомоги, громадянину буде достатньо паспорта. Бо вся інформація про людину, яка має право на отримання державної допомоги, буде автоматично надходити з інших реєстрів.

Це, з одного боку, скоротить час на отримання результату розгляду заяви, бо працівникам органів соцзахисту не доведеться обробляти запит вручну, адже система сама перевірить інформацію, чи може людина претендувати на допомогу від держави (рівень зарплати, дохід сім’ї та інше).

А з іншого – вдасться мінімізувати корупційні ризики, які можуть виникнути між отримувачем та надавачем соціальної послуги. Адже після того, як громадянин подасть заяву, вона, відповідно до принципу екстериторіальності, автоматично попаде на опрацювання першому вільному працівнику системи, можливо навіть у іншому регіоні. Тож, у такий спосіб це усуне корупційні ризики, зокрема, пов’язані із впливом на ухвалення чи відмову у прийнятті звернень, їх офіційну реєстрацію, визначення термінів та результатів розгляду звернень, насамперед щодо встановлення/надання права на різні види соціальної допомоги та визначення розміру допомоги.

Крім того, ЄІССС передбачає створення кабінетів для працівників соцорганів – зручного функціоналу для опрацювання заявок. Вхід до кабінету здійснюватиметься через ЄЦП, що забезпечить безпеку даних та захист від несанкціонованого доступу до системи.

ЄІССС успішно протестували у десяти територіальних управліннях соціального захисту населення Київської та Житомирської областей. Наразі сім послуг доступні через систему, серед яких: автоматичне призначення пенсій,  дистанційне отримання довідок про розмір пенсій та сплачені страхові внески, а також соціальні послуги для дітей і сімей з дітьми, людей з інвалідністю та інші. До кінця 2023 року планують інтегрувати щонайменше 220 соціальних послуг до системи. Міністерство цифрової трансформації разом з Міністерством соціальної політики та за підтримки міжнародних партнерів наразі працюють на розробленням соціальних послуг, які будуть доступні на порталі Дія.