Журналісти з пʼяти областей України розпочали навчання на курсі Data Driven Journalism

Упродовж двох днів медіафахівці заглиблювалися в тему дата-журналістики разом з експертами сфери. У квітні учасники курсу підготують власні матеріали.

Перехід ЗМІ до роботи в цифровому форматі, накопичення великих обсягів даних, розвиток концепції відкритих даних — усе це призвело до радикальних змін у професійній підготовці журналістів. Серед трендових напрямів медіаринку своє місце посіла дата-журналістика.

Навчальний курс Data Driven Journalism покликаний вдосконалити навички медіафахівців в аналізі, обробленні та візуалізації даних. Мета програми – популяризувати використання відкритих державних даних для підвищення якості журналістських матеріалів, що розкривають факти корупції в Україні.

«Журналістика даних не може активно розвиватись без великої кількості якісних відкритих даних, — каже Євгенія Дроздова, керівниця відділу data-журналістики в Texty.org.ua і експертка курсу. — А відкрити дані — це ключ до розуміння того, як і куди рухається українське суспільство. І тут я б хотіла згадати відому фразу «що вимірюється — те має значення» (what gets measured matters). Станом на зараз в Україні збирається і оприлюднюється дуже обмежена кількість наборів. Відтак найголовнішими для дата-журналіста є вміння самостійно знаходити собі теми та ідеї, що не привʼязані до наявності відкритих даних: це можуть бути супутникові знімки; дані, які можна самостійно поскрейпити чи знайти в інтернеті; дані соцмереж, NLP аналіз текстових даних; дані міжнародних організацій та інституцій тощо».

Організатори відібрали учасників з Київської, Сумської, Полтавської, Тернопільської, Хмельницької областей. 29–30 березня вони пройшли перший етап — офлайн-навчання в Києві. Лекції та воркшопи проводили експерти з провідних видань:

  • Данило Мокрик, журналіст-розслідувач The Kyiv Independent, блогер, ексжурналіст Bihus.Info
  • Денис Губашов, аналітик громадської організації «Агенція журналістики даних» (видання Texty.org.ua), консультант з впровадження політики відкритих даних
  • Євгенія Дроздова, керівниця відділу data-журналістики в Texty.org.ua
  • Антон Столяров, розслідувач NGL.media
  • Станіслав Шум, експерт з візуалізації даних, засновник і директор компанії Top Lead
  • Георгій Шабаєв, журналіст-розслідувач  «Схеми: корупція в деталях» Радіо Свобода
  • Олександр Надельнюк, ексдата-журналіст LIGA.net, дослідник дезінформації
  • Назар Тузяк, аналітик даних та дата-журналіст NGL.media
  • Андрій Удовиченко, Workflow designer Bot&Partners, експерт з Lowcode та AI

Учасники курсу дізналися про можливості використання відкритих даних у журналістській роботі, методи та інструменти збору, очищення, структурування, аналізу даних, основи візуалізацї. 5 квітня журналісти візьмуть участь в онлайн-ідеатоні, де обговорять із менторами ідеї для власних матеріалів. До кінця місяця фахівці працюватимуть над дата-історіями, які висвітлять соціально значущі теми.

Навчальна програма організована USAID / UK aid проєктом «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS» спільно з Міністерством цифрової трансформації України. Партнер проєкту — Фонд Східна Європа. Програма курсу розроблена та імплементована Center42 Innovation Agency.