Вже сьомий рік USAID / UK aid проєкт «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» допомагає Уряду України протидіяти корупції через впровадження електронного урядування.
Після 24 лютого нам довелося швидко переорієнтувати наші активності під потреби воєнного часу, щоб максимально ефективно допомогти державі у найважчий період її існування. Окрім того, ми продовжували працювати над завданнями, що були пріоритетними ще до повномасштабного вторгнення.
Незважаючи на складні умови, ми реалізували низку важливих проєктів у цифровізації послуг, підтримці open data спільноти та у зміцненні прозорості та підзвітності публічних закупівель.
Що TAPAS вдалося зробити за рік?
Безпека та захист даних. Із початком воєнних дій постало питання забезпечення захисту державних інформаційних систем і даних. Тому ми допомогли здійснити резервне копіювання даних та backup Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, налаштувати роботу з резервним майданчиком для Національної служби здоровʼя, а також підтримали резервне копіювання даних Міністерства молоді та спорту.
Щоб забезпечити ефективні публічні закупівлі під час воєнного стану, за підтримки нашого проєкту було створено копію е-системи публічних закупівель Prozorro в дата-центрі Amazon та перенесено дані у хмарні сховища центрів DeNovo та Giga Cloud у Львові. А це – понад 265 терабайт інформації (210 мільйонів файлів).
Функціонал для фіксації пошкоджень та руйнувань нерухомості. У березні разом з Міністерством цифрової трансформації запустили послугу для збору інформації про пошкоджене та знищене майно. Через портал і застосунок Дія українці подали понад 311 тисяч заявок, це – майже 22 млн кв.м пошкодженого чи знищеного майна.
Наразі працюємо над створенням системи збору інформації про пошкоджене та знищене нерухоме майно. Зокрема, запустили Реєстр пошкодженого та знищеного майна (РПЗМ), який є ключовим елементом в управлінні відбудовою. Він містить дані щодо пошкоджень та руйнувань, які потрібні для оцінювання необхідних ресурсів, планування та здійснення подальшої компенсації завданих мешканцям України збитків та відбудови держави. Наразі через реєстр вже створюються акти обстеження пошкодженого майна. Реєстр буде взаємодіяти з низкою інших державних реєстрів і систем, зокрема з Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва.
Онлайн-послуги високої соціальної значимості у Дії. На порталі Дія створили послугу для підтримки роботодавців, які наймають внутрішньо переміщених осіб до себе на роботу. Послугою скористалося 10 тисяч роботодавців, які працевлаштували понад 13 тисяч внутрішньо переміщених осіб.
Також запустили соціальні е-послуги для спрощеного отримання статусу безробітного та скасування статусу безробітного. На порталі Дія та в мобільному застосунку цими послугами скористалися вже понад 602 тисячі разів: 95,6 тисячі заявок подали на скасування статусу безробітного; понад півмільйона – на отримання такого статусу.
Будівництво. Продовжуємо роботу над удосконаленням функціоналу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та переведенням послуг в онлайн на Дії. Система офіційно введена в промислову експлуатацію. Вже зараз оцифровано 15 послуг або 70% будівельних послуг. Цього року через Дію було отримано 25 тисяч будівельних послуг. Наразі у системі працюють майже 57 тисяч професійних користувачів (архітекторів, інженерів проєктувальників, органів будівельного контролю).
Транспортна сфера. Разом з Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури у грудні запустили електронну чергу перетину кордону для вантажівок – єЧергу – на пункті пропуску Ягодин-Дорогуськ. Проєкт допоможе впорядкувати та прискорити потік вантажівок, а також усуне зловживання, які можуть виникати в звʼязку із завантаженістю пунктів пропуску.
Також завершуємо розроблення системи електронних товарно-транспортних накладних (е-ТТН) для автомобільних вантажних перевезень. Це покращить умови ведення бізнесу, а також мінімізує схеми зловживань при перевезеннях – використання фіктивних документів та показників, діяльність «сірих перевізників», руйнування дорожнього покриття через недостовірні дані у паперових ТТН та інше.
Захист довкілля. Спільно з Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів цього року повністю автоматизували ще три послуги для бізнесу – ліцензія на поводження з небезпечними відходами онлайн, довідка про величини фонових концентрацій забруднюючих речовин та взяття на державний облік об’єктів, які справляють шкідливий вплив на здоров’я людей та стан атмосферного повітря. Вони доступні на онлайн-платформі ЕкоСистема, яку запустили у 2021 році також за підтримки TAPAS.
На початку повномасштабного вторгнення рф в Україну допомогли Міндовкіллю створити портал та застосунок «ЕкоЗагроза», щоб фіксувати екологічні загрози та злочини. Через ЕкоЗагрозу українці повідомили про понад 2,2 тисячі фактів впливу воєнних дій на довкілля та іншу шкоду, завдану природі. Загалом до проєкту долучилося понад 18 тисяч людей – експертів, представників громадських організацій, ІТ-фахівців та небайдужих громадян.
Соціальна сфера. Співпраця з Міністерством соціальної політики допоможе цифровізувати послуги у сфері соціального захисту населення. На початку лютого розпочалося тестування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС) у Рівненській та Житомирській областях, першу чергу якої було створено завдяки проєкту TAPAS у 2021 році. На основі єдиного соціального реєстру та ЄІССС повністю побудовані виплати внутрішньо переміщеним особам. Це допомогло здійснити виплати декільком мільйонам людей.
Сфера спорту. На початку року допомогли Міністерству молоді та спорту реалізувати сервіс для подання онлайн-заявок на присвоєння спортивних звань, мета якого зробити публічним та прозорим процес подання та розгляду документів для присвоєння спортивних звань. Також завершуємо роботу над модернізацією реєстру спортивних споруд.
Публічні закупівлі. Проєкт USAID / UK aid TAPAS й надалі залишається найбільшим інвестором в ІТ-інфраструктуру системи Prozorro. Продовжили надавати підтримку для удосконалення функціоналу системи. Зокрема, Prozorro інтегрувалося з порталом Є-Data для спрощення процесу звітування для замовників, а також розширили функціональність е-каталогів, що дало змогу замовникам швидко купувати необхідні товари у перевірених постачальників. Розробили нові механізми закупівель – торги з обмеженою участю та модуль для закупівлі послуг радників для концесійних угод. Також убезпечили дані, пов’язані із закупівлями Міноборони, та удосконалили процедуру спрощених закупівель.
Надали підтримку Міністерству економіки у запуску Prozorro+ для допомоги державним замовникам швидко знаходити постачальників найбільш необхідних товарів, зокрема, коштом українських та міжнародних донорів. Через платформу держзамовники подали 383 запити; за 89 заявками були укладені договори з донорами вартістю у 1,7 млн грн.
Фахівці TAPAS також надають законодавчу підтримку щодо публічних закупівель. Зокрема, провели консультації для підготовки проєкту 1178 постанови щодо особливостей проведення публічних закупівель на час воєнного стану.
На початку 2022 року завершили процес оптимізації бізнес-моделі та стратегії ЦЗО ДУ «Професійні закупівлі», допомогли розробити антикорупційні політики та практики – документи, що є ключовими елементами для забезпечення прозорості та ефективності публічних закупівель та інше.
Професіоналізація сфери публічних закупівель. За підтримки TAPAS Центр вдосконалення закупівель Київської школи економіки продовжив працювати над створенням зручних інструментів для закупівельників і спільноти. Так, було презентовано «Локалізація-tool: помічник закупівельника» та оновлено сервіс CVPtool. Вони корисні не тільки для закупівельників, а й для аудиторів та громадськості під час моніторингу закупівель.
Крім того Центр вдосконалення закупівель провів дослідження, оцінивши, яку реальну економію забезпечує е-система Prozorro.
Громадський контроль за публічними закупівлями. Разом з Transparency International Ukraine продовжили проводити громадський моніторинг та контроль за використанням бюджетних коштів під час публічних закупівель. Протягом останніх місяців вийшла низка статтей і розслідувань журналістів та активістів DOZORRO спільноти, які стосуються: відбудови (1), ремонту доріг (1, 2, 3), облаштувань та ремонту укриттів (1, 2, 3, 4) та інші.
Відкриті дані. Ця сфера чи не найбільше постраждала від впливу війни, адже Уряду України довелося тимчасово обмежити доступ до певних наборів даних з міркувань національної безпеки.
Не зважаючи на виклики, ми організували конкурс Open Data Services Support, щоб надати грантову підтримку open data спільноті на реалізацію проєктів, що мають антикорупційний та соціальний вплив, а також допомагають боротися з наслідками війни. Вже зовсім скоро будуть відомі імена чотирьох переможців, які отримають підтримку на суму 4,4 млн гривень.
Презентували антикорупційні інструменти, зокрема, у судовій і медичній сферах, як виявити корупційні схеми, перевірити доброчесність депутата та інші.
Завершили серію із 14 аналітичних звітів про антикорупційний та соціальний вплив відкритих даних у різних галузях та дослідили економічний ефект відкритих даних в Україні. А також визначили вплив 19 стартапів-переможців найбільшого національного конкурсу у сфері відкритих даних – Open Data Challenge. Ці дослідження показали цінність відкритих даних для вирішення проблем, з якими зіштовхується українське суспільство, та їх важливість у прозорості та підзвітності держави.
Спільно з Мінцифрою працюємо з розпорядниками над відкриттям наборів даних, а також розробляємо стандарти публікації відкритих даних, повʼязаних з руйнуваннями та відбудовою, щоб ці дані були максимально якісні та повні, сприяли підвищенню прозорості у воєнний та післявоєнний час. Адже вони стануть фундаментом для оцінки ефективності та забезпечення прозорості усього процесу відбудови.
Що далі?
Плануємо з партнером Фондом Східна Європа запуск нових електронних сервісів у будівельній, соціальній та екологічній сферах, а також цифровізуємо сферу підакцизних товарів – алкоголю та тютюну. Разом з партнерами та open data спільнотою докладемо зусиль, щоб розпорядники інформації знову почали публікувати якомога більше даних. Продовжимо роботу над системою збору інформації про пошкоджене та знищене нерухоме майно. Спільно з Київською школою економіки та Transparency International Ukraine будемо працювати над моніторингом закупівель воєнного та післявоєнного відновлення та ефективності процесів відбудови, над аналітикою збитків і відбудови, зокрема, над підрахунком збитків корпоративного сектору, над розробленням стратегій регіонального та галузевого відновлення та іншими проєктами, необхідними для ефективної та прозорої відбудови країни. Та ще багато іншого.
Особливо хочу зазначити, що не зважаючи на трагічний рік, усі ці вражаючі результати стали можливими завдяки міцній і постійній підтримці наших донорів – USAID та UK aid, а також відданій праці і залученості кожного члена команди TAPAS та наших партнерів. Разом ми робимо важливий вклад у перемогу країни – вільну від корупції Україну.